טיול מוסיקה לברלין, יוני 2017
יום 1 (שישי)
9/6/2017
קונצרט בכנסיית סט. ניקולאי
הגענו לברלין בשעות הבוקר לאחר טיסה נעימה בחברת AirBerlin
ונסענו למלון Grim ליד כיכר Potsdamer. מלון חדש, מבריק ומצוחצח.
מכיוון שהגענו בשעה מוקדמת יחסית, הפקדנו את המזוודות (בברלין בדר"כ אין כניסה מוקדמת לחדרים), ויצאנו לטייל בכיכר פוטסדאם (לא להתבלבל עם העיר פוטסדאם הנמצאת מדרום לברלין).
כיכר פוטסדאם היא כיכר מרכזית בברלין שניתן לזהות אותה בקלות על פי המגדלים המשוננים.
בכיכר לייפציג הסמוכה, טיילנו ב"קניון של ברלין" וחזרנו למלון למנוחת צהריים.
טיול המוסיקה התחיל רשמית,
לאחר מנוחת הצהריים, כאשר יצאנו לסיור וקונצרט בכנסיית סט. ניקולאי, הכנסייה העתיקה ביותר בברלין.
העוגב בינוני בגודלו אך צליליו מרשימים ביותר במיוחד ביצירות מתקופת הבארוק.
הפילהרמונית של ברלין בניצוחו של גוסטבו דודמל
לאחר סיום הקונצרט יצאנו מיד לאולם ה- "פילהרמוני", אולם הבית של התזמורת הפילהרמונית של ברלין, למה שעתיד להיות השיא של טיול המוסיקה לברלין.
האולם הייחודי מעוצב במוזרות רבה, הן חיצונית והן פנימית.
חיצונית - האולם נראה כמו אוהל צהוב וא-סימטרי, אשר אינו שייך לסביבה ובוודאי אינו מזכיר אולם קונצרטים קלאסי.
פנימית - חוסר הסימטריה בולט עם הצבתו של העוגב בצידה הימני של הבמה. כמו כן, הקווים המשוננים, גופי התאורה המוגזמים, ומחזירי הקול שמעל הבמה מוסיפים לרעש העיצובי.
כל ה"רעש" וחוסר הסימטריה נעלמים כאשר התזמורת הפילהרמונית של ברלין מנגנת.
באורך פלא, התזמורת נשמעת מאוזנת להפליא, ולא משנה היכן המאזין ממוקם באולם.
כל מקום באולם נותן למאזין חוויה אקוסטית קרובה לשלמות. ולזאת נוסיף כמובן את איכותה האגדית של הפילהרמונית של ברלין.
תכנית הקונצרט כללה יצירה מודרנית (City Noir) מאת המלחין האמריקאי, ג'והן אדמס
ואת יצירתו המפורסמת ביותר של דבוז'אק: הסימפוניה ה-9 מן העולם החדש.
יצירתו של אדמס כוללת סקציית כלי הקשה מורחבת וסולו סקסופון.
ולמרות השפעת הסגנון המינימליסטי של פיליפ גלאס, אינה מפסיקה לרתק.
לאחר ההפסקה, הפליאו התזמורת ומנצחה האורח, גוסטבו דודמל, בנגינת הסימפוניה ה-9 של דבוז'אק.
למרות היותה אחת הסימפוניות השחוקות ביותר,
הנגינה היתה רעננה ביותר ובאף חלק של היצירה המפורסמת, לא הורגשה שחיקה.
המנצח דודמל, אף הגדיל לעשות, כשבחר מקצב איטי במיוחד לנושא השני של הפרק הראשון,
ובכך נתן לנגני הפילהרמונית ובמיוחד לחלילן הראשי את המרחב הנדרש לנגינה מלאת הבעה.
יום 2 (שבת)
10/6/2017
טיול יום ללייפציג
לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לנסיעה ברכבת ללייפציג. הנסיעה ברכבת המהירה נמשכה שעה ו-5 דקות בלבד והייתה נעימה ונוחה.
לייפציג היא עיר יפה, שקטה ומנומנמת והאטרקציות העיקריות שלה מוסיקליות. כך רואים ברחובות המוני אנשים, אשר רובם ככולם שוחרי תרבות. דוגמא מצוינת היא קונצרט ברחבה סמוך למוזיאון להיסטוריה מקומית, של מקהלת ותזמורת פסטיבל לייפציג, כאשר הקהל יושב בשולחנות ושותה בירה / יין.
במסגרת הטיול בלייפציג, סיירנו באבני הדרך של העיר: בניין האופרה, אולם הגוונדהאוס, מתחם מוזיאון גראסי, אנדרטת הזיכרון לנרצחים היהודים בשואה, אוניברסיטת לייפציג ועוד...
בית מנדלסון
ביקור מעניין במיוחד היה בבית מנדלסון הכולל 2 קומות:
קומה ראשונה היא אינטראקטיבית וכוללת את הכלי המופלא, ה- Effectorium.
הקומה השניה של מוזיאון מנדלסון מוקדשת להיסטוריה ל מנדלסון וכוללת מייצגים אותנטים
של הבית עצמו וחפציו האישיים של מנדלסון.
כנסיות סט. תומאס וסט. ניקולאס
עיקר הביקור המוסיקלי בלייפציג הוקדש לשתי הכנסיות החשובות אשר לבאך היה מעמד מיוחד בהן.
מוזיאון באך נמצא בסמוך לכנסיית סט. תומאס שם היה נגן עוגב.
בכנסיית סט. תומאס שמענו קונצרט שכלל, בין השאר, את הקנטטה של באך
"Christ unser Herr zum Jordan kam".
צלילי העוגב והמקהלה, הדהדו בכנסייה הגדולה והותירו רושם עז.
בכנסיית סט. ניקולאס, המרשימה לא פחות, שמענו קונצרט סימפוני אשר כלל
את הסימפוניה ה-5 של מנדלסון, פסקליה ופוגה לעוגב מאת באך
והסימפוניה ה-3 של סנסנס לעוגב ותזמורת.
תזמורת פסטיבל לייפציג הפליאה בנגינתה למרות הקושי הרב בנגינת מוסיקה סימפונית בכנסייה
(הנגנים לא ממש שומעים, בגלל ההדהוד הרב, מתי הצלילים מתחילים או נגמרים)
יום 3 (ראשון)
11/6/2017
בבוקר יום ראשון יצאנו לסיור
במרכז ברלין.
תחנה ראשונה היתה אנדרטת השואה שאינה מפסיקה לטלטל גם לאחר ביקורים חוזרים.
לאחר הטיול באנדרטה המרשימה, המשכנו לאטרקציות המרכזיות של ברלין:
בניין הרייכסטאג, שער ברנדנבורג,
וכיכר ז'נדרמנמרקט.
בכיכר היפה ביותר בברלין סיירנו בחנות השוקולד המפורסמת
(Rausch Schokoladenhaus),
באולם הקונצרטים המפואר הקוצרטהאוס אשר לצידיו עומדות 2 כנסיות תאומות
ה- Deutscher Dom, והקתדרלה הצרפתית.
לאחר מנוחת צהריים, יצאנו לאזור מרכז סוני החדשני, הכולל מרכזי קניות, בתי קולנוע, מסעדות ובתי קפה.
לפנות ערב חזרנו למלון להתארגנות לקראת האופרה.
"נבוקו" באופרה הגרמנית של ברלין
"נבוקו" היא אופרה מוקדמת יחסית של ורדי ואינה נמנית עם רשימת אופרות המופת שלו.
למרות זאת, כוללת האופרה מספר לא מבוטל של שיאים מלודיים ודרמטיים.
בהפקת
האופרה הגרמנית של ברלין
(Deutsche Oper Berlin)
בלטה במיוחד הסופרן
Liudmyla Monastyrska
בתפקיד אביגייל.
עוד הצטיינו תזמורת ומקהלת בית האופרה
בניצוחו של
Paolo Arrivabeni.
יום 4 (שני)
12/6/2017
קתדרלת ברלין (Berliner Dom) ואי המוזיאונים
בבוקר יום שני יצאנו לסיור בקתדרלת ברלין
הנחשבת כמרכז הכנסיות הפרוטסטנטיות בגרמניה.
הקתדרלה ידועה גם בזכות העוגב המפואר שלה ומארחת קונצרטים של מוסיקה קלאסית לעיתים קרובות.
לאחר ההתרשמות מהקתדרלה הבארוקית המופלאה, עלינו עלייה מפרכת (270 מדרגות) לכיפת הקתדרלה, שם התגלה לנו נוף מרהיב של ברלין.
סמוך לקתדרלה נמצא אי המוזיאונים, מתחם ענק, אשר נמצא על גדות נהר Spree והוכרז ע"י אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.
בערב, חזרנו לקתדרלה לקונצרט של מקהלת הנערים
של קתדרלת הלסינקי.
המקהלה הפליאה בשירתה ליצירות מאת באך וסיבליוס
והאקוסטיקה המדהימה של הקתדרלה תרמה לערב בלתי נשכח.
יום 5 (שלישי)
13/6/2017
יום חופשי ואחרון בברלין
את היום החופשי והאחרון ניצלנו לקניות
בשני צידי ברלין.
בבוקר נסענו ל- Alexanderplatz
בצד המזרחי של ברלין.
הכיכר הענקית מכילה אין סוף חנויות, חנויות קניונים, מסעדות, דוכנים ומה לא.
רק בפרימרק
ניתן להסתובב שעות...
חזרנו למלון למנוחת צהריים ולאחרה"צ יצאנו למרכז קניות לא פחות גדול, באיזור
רחוב קודאם (Kurfürstendamm).
הרחוב משתרע על פני 3 קילומטרים וכולל חנויות מותגים רבות וכמובן את בית הכלבו היוקרתי
קה-דה-ווה, ובית אירופה ענק המימדים.
לקראת הערב, הגענו לכנסיית הזיכרון של הקייזר וילהלם,
הכנסייה הופצצה במלחמת העולם השנייה ע"י חיל האוויר המלכותי את הכנסייה והרס אותה.
מהמבנה המקורי נותר רק חלק מהמגדל שגובהו 70 מטר. המגדל שוּמר לאחר המלחמה כאנדרטת זיכרון לקורבנות המלחמה.
למחרת, חזרנו לישראל.
היה קשה לחזור אחרי מפגן עוצמה כזה של עושר תרבותי.